Impressie uitstap Hilversum
De expositie De Zilveren Camera is traditioneel als eerste te zien in Museum Hilversum. We bezoeken de expositie met 21 fotografen van de Fotoclub Lek en Licht.
De Zilveren Camera is de meest prestigieuze fotografie wedstrijd. In het museum zijn de beste nieuwsfoto’s van Nederlandse fotojournalisten te zien. Stef van Breugel, directeur van het museum voor mediakunst in de mediahoofdstad van Nederland, geeft een inspirerende rondleiding.
WINNENDE FOTO
Natuurlijk staan we stil bij de winnende foto van Bart Maat. De foto is inmiddels onderdeel van ons collectief geheugen. We zien verkenner Ollongren gehaast het Binnenhof verlaten nadat zij positief op Corona is getest. Op de aantekeningen in haar hand is ‘positie Omtzigt, functie elders’ te lezen.
Bart Maat stond die druilerige dag op het Binnenhof te wachten op premier Rutte. Maar die liet zich niet zien. Dan maar een foto van Ollongren. Pas later beseft Bart Maat dat zijn foto betekenis heeft. De waarde van de foto ligt niet in de beeldelementen maar in de impact van leesbare aantekeningen op de foto. Bijkomende detail: het fototoestel van Bart stelde vanwege de capuchon en het mondkapje niet scherp op de ogen van Ollongren maar op de aantekeningen in haar hand.
Bart Maat maakt zijn foto duidelijk op een beslissend moment. Wat echter opvalt is dat er op de tentoonstelling ook veel fotoseries te zien zijn. Van Breugel: “Ik hou van het beslissende moment, maar we zien dat foto’s steeds meer onderdeel zijn van een verhaal.” ‘Story telling’ krijgt steeds meer aandacht.
Fotoserie
Een mooi voorbeeld daarvan is de fotoserie van Henk Wildschut. Hij vertelt het verhaal van Chips en Dip, twee resusapen die in een onderzoekscentrum als proefdier fungeren voor de ontwikkeling van het Corona vaccin. We zien van dichtbij hoe de experimenten in zijn werk gaan. De onderzoekers dragen gele waterdichte pakken, de apenlijfjes liggen kwetsbaar op een behandeltafel. De foto’s laten een zorgzame dierenverzorger zien maar ook de behandelkamer waar de apen uiteindelijk een dodelijk spuitje krijgen. Zo brengt Wildschut een maatschappelijk debat over dierproeven in beeld.
Dragende foto
Bij het samenstellen van een fotoserie gaat het natuurlijk om het verhaal dat de fotograaf wil vertellen. Elke curator van een expositie en dus ook elke fotograaf is op zoek naar de dragende foto in een serie. Dat wordt soms door de inhoud, soms door het beeld bepaald. De zeggingskracht en kwaliteit van de andere foto’s moeten dichtbij de dragende foto blijven, anders is de serie mislukt. De eerste en laatste foto moeten ook sterk zijn, en elke foto moet iets aan het verhaal toevoegen. En volgens Van Breugel heeft elke goede serie ook een ‘rot’ foto, een foto die uit de toon valt, die prikkelt. Wat ook opvalt in het museum: de tijd dat een serie bestaat uit foto’s met één formaat is voorbij. We zien veel series die bestaan uit foto’s met verschillende formaten.
Duiding
De expositie geeft een verrassend rijk beeld. Er valt veel meer te zien dan foto’s die dicht op het nieuws zitten.
Van Breugel: “Nederlandse fotografen kijken steeds meer langs het nieuws, en zijn op zoek naar beelden die de context en achtergrond van het nieuws duiden.”
Tijdens de rondleiding staat Van Breugel ook stil bij het opvallende gegeven dat zoveel fotojournalisten man zijn en dat jury’s overwegend uit mannen bestaat. Zo’n 90% van de fotografen is man, schat Sjef van Breugel. Deze onevenwichtigheid moet veranderen, er moeten meer vrouwelijke fotografen en juryleden komen. Dat geldt natuurlijk ook voor onze fotoclub.
Nazit
Na de interessante rondleiding wacht een gezamenlijke lunch. De 21 deelnemers kijken terug op een zeer geslaagd uitje. Voor wie niet aanwezig kon zijn: overweeg eens een bezoek aan het Museum Hilversum. Echt de moeite waard!
Heel veel dank aan Joyce, Thea en Yvonne die dit bezoek hebben georganiseerd.