112 Marcel van Balken 800
Marcel van Balken. Foto Kees Molders

Marcel van Balken op bezoek

Op 12 oktober waren we eenmalig terug in ons tijdelijk honk in de Herensociëteit. We verwelkomden twee aspirant-leden.

De Rondvraag leverde de volgende punten op:

  • Fotograaf Bas Loozekoot, die in het verleden onze gast was, heeft na lange tijd eindelijk zijn boek Out of Place op stapel. Hij is een crowd-funding-actie begonnen om het boek daadwerkelijk te kunnen uitgeven. Looptijd nog een week. Met €45 teken je in voor een gesigneerd exemplaar, als het doel niet wordt gehaald krijg je je geld terug, zegt de site.
  • De Wedstrijdcommissie komt nog met een nieuwsbrief(artikel) over onze deelname aan de afdelingswedstrijd De Beste Club die op 10 december 2019 in Zeist gejureerd en besproken wordt. Wijzelf bereiden ons voor door in de clubbijeenkomst van zaterdag 2 november één of twee op A4 geprinte foto’s.
112 Marcel van Balken door Arno 800
De voorzitter dankt de spreker. Foto: Arno Elshout

Lezing

Fotograaf Marcel van Balken was zaterdag onze gast. Hij sprak over Conceptuele fotografie en liet niet alleen vele voorbeelden van zijn werk zien, maar deed ook uit de doeken hoe hij tot het door hem gewenste resultaat kwam. Conceptuele fotografie zal voor vele hobbyfotografen een wat zweverige, vage term zijn. Vermoedelijk doen we er goed aan dat zo te laten, een exacte definitie slaat de discussie en de fantasie gewoonlijk morsdood.

112 boek conceptuele fotografie marcel van balken 800
Foto: Marcel van Balken

Voor Marcel is het een zaak van het tevoren ontwikkelen van een idee of concept, en dat vervolgens fotograferen. Het gaat dus om plannen, niet om toevallig vinden en meenemen. Je bent zelf regisseur van je foto’s qua uiterlijk, gevoel en sfeer. Als je er in slaagt verdieping aan te brengen, extra lagen toe te voegen, dan geeft dat meer voldoening dan het simpel gebruiken van een aangetroffen situatie.

Later ging hij over op basale ‘candid’-fotografie met een 28mm-objectief en geforceerde Tri-X. Hij drukte de foto’s af zoals hij ze in de zoeker zag. Hij was feitelijk in de straatfotografie terecht gekomen, fotografeerde graffiti – maar dan in een betekenisvolle context, zonder al te veel te leunen op de op muren en deuren gespoten tekst. Je kunt in straatfotografie toch enigszins regisseren door een aantrekkelijk standpunt op te zoeken en te wachten tot en iets gebeurt. Een stap verder en een echtgenote of broer kan acteren in die setting. Zo kwam hij toch weer op een door hem geconstrueerde werkelijkheid terug.

Marcel beveelt aan, een echt moeilijke opdracht te kiezen waarover je echt een tijd moet nadenken voor je beeld krijgt bij wat je gaat doen. In zijn surrealistische werk is de inspiratie door Esscher, Willink en Magritte terug te zien. Hij verzamelt veel ruimtes, bijvoorbeeld in musea of leegstaande panden, als mogelijk decor voor zijn beelden. Die vult hij aan met een doorlopende verzameling dieren, mensen, water, wolken en ‘living statues’. Hij raadt aan altijd zélf beelden te maken en waarschuwt tegen het gebruik van op internet gevonden materiaal, ook als dat van beeldbanken e.d. komt. Maak altijd alles zelf.

Als hij meedoet aan wedstrijden zorgt hij er voor dat zijn foto’s niet te overladen zijn. De jury geeft immers maar vier of vijf seconden voor het ‘zien ‘ van je beeld, in die tijd moet het klikken.

Marcel biedt zijn werk aan op zijn site, in de vorm van print en in een boek Conceptuele Fotografie.

Volgende bijeenkomst

De volgende bijeenkomst is op zaterdag 2 november, 10:00 uur, weer in het Weeshuis. We hebben dan een kleine ALV ter vaststelling van de contributie over 2020, een 15-minutenpresentatie van Milou en de selectie voor De Beste Club.

Tot dan,
Kees Molders